Blog

Jak stworzyć wizerunek firmy?

Jak stworzyć wizerunek firmy

Tworzenie pozytywnego wizerunku firmy powinno być jednym z głównych celów, jaki postawisz sobie zakładając własny biznes. Wizerunkiem nazwać można wszystkie opinie, skojarzenia i świadectwa o firmie krążące w świadomości klientów i najbliższego otoczenia. Sztuka polega na tym, by te opinie były zgodne z tym, co firma sama o sobie mówi i jak sama chce być postrzegana.

Dlaczego wizerunek firmy jest ważny?

Wizerunek firmy ma bardzo silny wpływ na efektywność działań podejmowanych przez firmę – sprzedaż produktów, wykonywanie usług. Prowadząc biznes musisz nauczyć się jak wykorzystywać wizerunek do realizacji swoich celów biznesowych. Pozytywny, skuteczny wizerunek to większa sprzedaż, większa ilość klientów, więcej pozytywnych doświadczeń (np. polecanie Twojej firmy znajomym) i większe możliwości rozwoju.
Jednak tworzenie wizerunku firmy, a dalej marki, nie jest rzeczą prostą i szybką. Działania wizerunkowe wymagają wytężonej pracy, systematycznej promocji i kompetentnej obsługi klienta na bardzo wysokim poziomie. Tak działają najwięksi – Nike, Coca-cola, Vouge.

Co składa się na wizerunek firmy?

Co prawda, na wizerunek firmy nie masz bezpośredniego wpływu (nie możesz wymóc na klientach, co mają myśleć o Twoim biznesie), ale możesz go pośrednio kształtować za pomocą subtelnych i długotrwałych działań, które na celu mają:

  • wyróżnienie firmy spośród konkurencji (pomaga w tym skuteczna identyfikacja wizualna, zewnętrzna i wewnętrzna),
  • określenie wartości, które firma ma prezentować i pozycji na rynku, jaką chcesz osiągnąć,
  • prezentowanie indywidualnego charakteru firmy (np. poprzez wyróżnienie wizerunkowe),
  • angażowanie wszystkich pracowników w osiągnięcie celów.

Firma powinna mieć jasno określoną tożsamość (idealny wizerunek, który chce sprzedać) i sposób komunikacji z otoczeniem, klientami (zachowanie i ubiór pracowników, oznaczenie siedziby, reklama, działania w sieci, sponsoring imprez i wiele innych). Ważne, by wszystkie działania Twojej firmy były wykonywane konsekwentnie i skupiały się na realizacji konkretnych celów. Brak spójności sprawia, że otoczenie otrzymuje sprzeczne sygnały, a brak rzetelnych informacji to największy wróg pozytywnego wizerunku i promocji firmy.
Przykładowo: posiadając biuro podróży musisz zadbać o to, by sprzedawane wycieczki kojarzyły się z bezpieczeństwem i dobrą zabawą. Stąd Twoje działania będą skupiać się na wyedukowaniu pracowników (powinni wiedzieć wszystko nie tylko o samej wycieczce, ale i o zwyczajach w danym kraju, sposobach ubioru, zagrożeniach, ubezpieczeniach), tworzeniu jasnych broszur informacyjnych (np. o tym, co ze sobą zabrać, co zrobić i z kim się skontaktować w razie problemów), wzbogacaniu oferty dostępnych atrakcji, odpowiedniej reklamie zewnętrznej i w środkach masowego przekazu (np. prowadzenie portali dla podróżników, bloga ze wspomnieniami klientów).
Reasumując. Zaczynając działalność musisz odpowiedzieć sobie na dwa pytania: jak chcesz być postrzegany i jakie działania podjąć, by to osiągnąć.